Op avontuur in het binnenland

18 september 2017 - Brownsberg, Suriname

Fawaka!

Afgelopen zaterdag was het dan zover, mijn eerste meerdaagse trip naar de binnenlanden. Ik ging naar Brownsberg. Om half 9 in de ochtend vertrok ik met 3 anderen en 2 gidsen met de bus vanuit het Suforyou kantoor. Onderweg haalden we eten wat we boven op de berg konden oppeuzelen. In de bus werden we al verrast met een Surinaamse loempia en Bacabana. Onderweg kwamen we een dorpje tegen met heel kleine huizen, Brownsweg. Hier bleken de mensen te wonen, die op de plek woonden waar nu het stuwmeer ligt. Ze wonen nu in veel te kleine huizen, dit vond ik heel erg om te zien.

Nadat we dit gezien hadden reden we verder de berg op naar ons huisje bovenop de berg. De weg hiernaartoe was al prachtig mooi! We reden direct al door het regenwoud heen. Eenmaal boven kwamen wij uit bij ons huisje. Een soort open ruimte met een dak erop, de (koude) douche was buiten dit gebouw evenals het toilet, net als op een camping. Ik vroeg nog aan de gids waar slapen we? Jaja het was zover, ik ging in de open lucht slapen in een hangmat! Jeetje wat was dit koud! En wat heeft het onwijs hard geregend! Wat een geweldige nacht was dit, ondanks het uurtje slaap dat ik heb gehad!

Tijdens deze trip hebben we 3 wandelingen gemaakt door het regenwoud. Eentje in de middag, eentje in de avond en eentje in de ochtend. Tijdens deze wandelingen hebben we fantastische dieren gezien. Tropische vlinders, salamanders, zeldzame kikkers en verschillende soorten apen! Wat geweldig om te zien!

Verder hebben we ook veel verschillende soorten bomen gezien. Ik heb geleerd dat iedereen voor de gek wordt gehouden met de film Tarzan. Lianen hangen namelijk niet aan de boom, hun wortels zitten in de grond. Zij groeien van beneden naar boven. Daarnaast zijn ze zo stevig van hout, dat ze totaal niet flexibel zijn, het is eigenlijk onmogelijk om hieraan te slingeren! Wat een grappig weetje.

Gister, op zondag gingen we naar het Brokopondomeer (het stuwmeer), wat was het hier mooi en rustig! Het gave vond ik hier, dat je de bomen boven het water uit zag steken. Van hieruit zijn we naar een klein eilandje gevaren, waar de brulapen en een luiaard zouden zitten. En wat een geluk! Ze waren er, wat ontzettend gaaf! Hier hebben een tijdje rondgelopen en genoten van de dieren en het uitzicht. Daarna zijn we terug gegaan en gaan zwemmen in het meer. Hier waren we gezellig met elkaar aan het kletsen over wat we allemaal hadden gezien. Totdat er iemand vanaf de kant heel hard begon te schreeuwen. Iedereen die in het water was, ging als een gek naar een bepaalde plek zwemmen. Ik zelf dacht dat er iemand verdronk, tot ik de leguaan zag. Een leguaan van een meter lang die zwemmend onderweg was om zijn eieren in het zand te leggen. De plaatselijke bevolking ving hem, om hem op een ander moment lekker op te eten. Ik heb wel het geluk gehad om hem te kunnen aaien, wat een mooie bijzondere huid heeft dit beest! Fantastisch!

We hebben hier gezwommen tot het donker werd en we zijn moe maar voldaan weer richting Paramaribo gereden.

Het was een fantastisch weekend ik heb veel geleerd over de planten en de dieren die daar leven. Op naar de volgende trip, ik kan niet wachten om weer het binnenland in te gaan!

Liefs en groetjes!

1. Ineke:
    19 september 2017
    Respect voor de bevolking, gebruiken de natuur voor wat zij nodig hebben, respect, ze hebben erg weinig.
    Erg mooi hoor, wat een ervaring.