Hoera!! Wouter is er!!

28 november 2017

Hoera Wouter is er! En wat is de tijd sinds dat hij er is weer voorbij gevlogen, de tijd lijkt nu nog sneller te gaan dan voorheen! Even een besefmomentje… over 1,5e week zit ik weer in het koude Nederland…. En wat is de temperatuur daar? 8 graden? Dat is dus ongeveer 30 graden kouder dan dat t hier is.. brrr… nog maar even 1,5e week genieten van het heerlijke weer hier samen met wouter!

Het is alweer eventjes geleden, maar op donderdag 16 november kwam Wouter, in de avond, eindelijk aan in Suriname, wat had ik hem gemist zeg! Ik heb hem een dag later direct meegenomen, de stad in, om veel van de stad te kunnen laten zien. Aangezien we die vrijdag niet genoeg gezien hadden, zijn we op zaterdag nog eens de stad in gegaan. Daar zijn we naar de groente- en fruitmarkt geweest, die ik zelf ook nog nooit had gezien. In de avond zijn we lekker gaan eten bij het restaurant Zus&zo, waar live muziek was, erg gezellig! We hebben een stukje van de Marathon, die er die avond was, kunnen bekijken en we hebben aan de Waterkant gedanst met een groep inheemsen Indianen. Wat was dit een topavondje zeg! In de avond hebben we onze spullen gepakt voor een trip van 4 dagen, naar Fredberg!

Zondag 19 november

De trip naar Fredberg, was met 1 woord, Fantastisch! Wat hebben wij het ontzettend leuk gehad! Ik had deze trip geboekt voor met zijn 2en en dat was erg romantisch!!

We vertrokken in de ochtend om half 7 bij ons appartement en waren rond 7 uur bij het Su4you hoofdkwartier. We zouden om 7 uur vertrekken, dus we waren precies op tijd! Maaaaar we zitten in Suriname, dus niks gaat op tijd…. Onze gids had zich verslapen en kwam rond 8 uur aan….. helemaal geen probleem, want hij had de auto van zijn broer mee, die we weg moesten brengen, dus we startte deze trip met een luxe auto ipv een gammele bus! We stopten net buiten Paramaribo bij een markt, waar Wouter en ik uit een kokosnoot hebben gedronken! Na ongeveer 4 a 5 uur rijden kwamen we aan op het basiskamp van Fredberg. Hier hebben we lekkere pompoensoep gegeten en ons klaargemaakt voor de wandeltocht naar boven, naar kamp Fredberg. Wat was dit een heftige, vermoeiende, fantastische, geweldige en mooie wandeling! Heel veel klimmen en heel veel dalen. Op Wouter zijn eerste dag in de jungle, al een aantal slingerapen (spider monkeys) kunnen spotten! Wat geweldig! Na 4 uur wandelen, waren we dan eindelijk boven! Precies op tijd voor de prachtige zonsondergang! Wat was dit ontzettend mooi! In de avond een heerlijke maaltijd gegeten en uren naar de sterren gekeken, wat romantisch! Vervolgens hebben we (vooral ik, Wouter niet zo) heerlijk in een hangmat geslapen.

De volgende dag stonden Wouter en ik vroeg op, zodat we naar opkomende zon konden kijken! Dit was ook prachtig! Hierna hebben we een ochtendje relaxt gedaan en daarna de wandeling voorgezet. Nu gingen we weer een stuk naar beneden, naar een grot, wat onze slaapplaats zou zijn voor de komende nacht. Dit was echt back to basic. Slapen in een hangmat in een grot. Plassen en poepen tegen een boom en een heerlijk kampvuurtje om je warm te houden, want je gelooft het of niet, maar het was koud (vond ik dan)! Maar wat een topervaring was dit, ondanks dat ik misschien maar 2 of 3 uurtjes heb geslapen en ik het eigenlijk best wel vond, was het geweldig!

Een dag later zijn we een andere grot in geweest, waar de vleermuizen hun slaapplaats hadden. Hiervoor moesten we veel kruipen door rotsen en we moesten ons buigen in vormen, waarvan we niet eens wisten dat we dat konden, om binnen te komen. Beetje claustrofobisch was het wel, maar ontzettend gaaf! Hierna hebben we onze wandeltocht terug naar het basiskamp gemaakt, wat ook weer prachtig was! In de laatste 100 meter die we moesten, hebben we zelfs nog brulapen gespot! (Die we trouwens bovenop de berg, luid hebben horen brullen!!!) Eenmaal terug bij het basiskamp, hebben we heerlijk gezwommen en uitgerust! In de avond hebben we nog een wandeling gemaakt, om vogels te spotten, wat ook erg leuk was! Vervolgens zijn we op een echt bed, heerlijk in slaap gevallen!

Op de laatste dag van onze Fredberg-trip, gingen we wandelen door de kreek. Onze gids met zeep in zijn haar, wij met angst om te uit te glijden en te vallen, haha. En ja hoor, Clarissa is uitgegleden… deed veel zeer, maar ik leef nog en ik ben er bovenop gekomen, haha.

En dan zat onze trip er weer op.... dachten we… maar nee Clarissa had nog een verrassingsaanval voor Wouter! We gingen nog eventjes een ommetje maken, om de stuwdam en het reusachtige stuwmeer te zien! Wat was dit fantastisch! En nu zat het er dan echt op… we gingen terug richting huis… wat waren dit 4 fantastische dagen!!!

Afgelopen zaterdag, 25 november, ben ik weer terug geweest naar het kindertehuis, om het een ander aan geschenken te brengen. Speelgoed en levensmiddelen! En wat waren de zusters en de kinderen hier ontzettend blij mee! Alles is met open armen ontvangen! Wat geweldig! Hier hebben we nog eventjes met de kinderen gespeeld en toen zat het er al weer op… dag lieve kindjes, het gaat jullie goed! In de middag zijn Wouter en ik naar het onafhankelijkheidsplein geweest, om de dag van de onafhankelijkheid te vieren! Er waren veel souvenir- en eetkraampjes en er was veel muziek! Hier hebben we de hele middag lekker rondgelopen en genoten! In de avond zijn we wat gaan eten bij het pannenkoek en poffertjes café, wat heerlijk!!

Zondag 26 november

Vandaag zou een drukke dag worden, we stonden vroeg op, om naar de zangvogeltjeswedstrijd te kijken. Voor ons is nog steeds niet duidelijk of wij nou te vroeg of te laat waren, maar er was niet veel te zien, op de vele vogeltjes in veel te kleine kooien na dan. Dus hop, zo vlogen we door naar de dierentuin, want die lag ernaast en stond toch op de planning. Ik had het al eens gezien, maar Wouter had de schrik van zijn leven, ‘wat een klein hok’, hoorde ik hem steeds weer zeggen. Het was heftig om te zien, ook voor mij, ook al had ik het al eens gezien…. Na ongeveer 2 uur gingen we naar het volgende dat op deze dag op de planning stond.

Fort Zeelandia, de tour. Alleen voor deze tour, waren wij een uur te vroeg… Ik had de tijd niet goed opgeslagen… Dan eerst maar lekker wat drinken ergens en later terugkomen. Het was een heel interessante, chaotische tour haha. Ik had de tour al eens gedaan, maar had toen een andere gids. Deze mevrouw ging van het ene naar het andere onderwerp. Dan was ze weer iets vergeten en ging ze weer terug naar het ene onderwerp… maar het was heel leuk en interessant. Ook voor mij, omdat zij nu andere dingen wist te vertellen dan de eerdere gids die ik had! In de middag, namen we lekker de tijd om te zwemmen en te zonnen bij ons zwembad! Heerlijk!

Gister, 27 november, hebben wij het aangedurfd om een fietstocht door Commewijne te doen. Wat was het warm en wat was de fiets die we hadden eigenlijk rot, als ik er nu over nadenk. Maar wat was het fantastisch en geweldig om te doen!

Nadat alles geregeld was met het huren van de fietsen, startte wij onze fietstocht! Eerst met de boot varen naar Meerzorg, de overkant. Vervolgens zijn we naar een oude koffie en cacao plantage gefietst, Peperpot. Hier hebben we heel oude huizen gezien, waar vroeger de directeur, de onderdirecteur en de contractarbeiders woonden. Dit was erg bijzonder om te zien! Daarna gingen we door een natuurgebied fietsen, waar apen zouden zitten. Deze hebben we helaas niet gezien, daarvoor waren we te laat hoorden wij… Toen hadden we voor onszelf een keuze voorgelegd, gaan we morgen (dus vandaag eigenlijk) terug voor Nieuw Amsterdam of plakken wij dat er nog achteraan? Wij dachten het is niet zo ver dus dat kunnen wij wel, maar dat viel nog vies tegen… het was nog een eindje fietsen, op het warmste deel van de dag… Maar we hebben Fort Nieuw Amsterdam gezien, en het was erg leuk!!! Hierna pakten wij de boot naar Leonsberg en vanaf daar zouden wij verder fietsen… maar eigenlijk waren wij allebei op zijn zachtst gezegd, kapot! Dus dit deden we niet en we gingen terug naar het startpunt met de boot.

Halverwege stonden er alleen een aantal mannen aan de kant te roepen, ik dacht dat we moesten stoppen met varen i.v.m. de nogal zwarte lucht die er hing…. Maar nee, de vraag was, of wij wilden helpen met het redden van een koe, uit de Surinamerivier. Ja, je leest het goed een koe…. Deze koe zwom er al 2 uur rond, omdat hij wilde ontsnappen aan de slachting. Wat was dit komisch en heftig tegelijk zeg, haha! Maar de koe is gered! En kan geslacht worden….

Deze avond waren we allebei zo moe, dat wij om 8 uur al in bed lagen en als een blok in slaap vielen!

Nou zeg, dit was me weer een verhaal van 2 weken! Ik ben blij dat Wouter er is en dat wij nog veel kunnen beleven hier! Want wij gaan nog veel beleven, maar dat lezen jullie in de volgende blog (die zal ik proberen iets eerder te schrijven en iets minder lang maken….).

Liefs!

Dikke kus!