Whoehoeeee de eerste Basisschool !!

4 november 2017

Hallo allemaal! Fawaka!!

Daar ben ik weer eens!! Van de week ben ik 4 dagen naar een basisschool geweest om mijn onderzoek te kunnen voortzetten. Wat was dit een onwijs leuke school.

Wat misschien wel leuk is om te weten, is dat ik via via bij deze school terecht kwam. Ik was 2 weken geleden bij een vriendinnetje en haar huisbaas staat heel hoog op deze school. Hij gaf aan dat hij de directrice goed kent en dat hij een goed woordje voor mij wilde doen. Dat deed hij en het is gelukt! Na een aantal keer gemaild te hebben naar de directrice en geen respons te hebben gehad, besloot ik om afgelopen maandag ernaartoe te gaan. Zo gezegd, zo gedaan, stond ik daar op die school en wat werd ik hartelijk ontvangen! Niet alleen door de directrice maar ook door de leerkrachten (alleen maar juffen) op deze school! Na een gesprek van een uur over mijn onderzoek en waar ik vandaan kom, was de conclusie dat zij erg geïnteresseerd was en dat ik de dag erna meteen kon komen.

Tussendoor even wat informatie over de school:

De school waar ik deze week ben geweest, is een particuliere school. Een particuliere school, heeft over het algemeen rijke kinderen. Ouders hebben een goede baan en betalen meer voor goed onderwijs (zo liepen hier veel ouders rond in pak of jurk). Daarnaast leggen de ouders veel geld neer om verbeteringen binnen de school te kunnen realiseren.

Ondertussen is het dinsdag. Hoera weer (voor mijn doen dan) vroeg opstaan!! Omdat het, het einde van de maand is, hebben de Surinamers hun geld weer ontvangen en rijdt de helft van de taxi’s niet. Wat een geluk had ik weer, heb een half uur op mijn taxi staan wachten. Was om kwart over 6 opgestaan om, om half 7 te beginnen met bellen. Om kwart 7 had ik een taxi besteld, gelukkig, want ik moest er om kwart over 7 zijn, kom ik in ieder geval op tijd! Maar nee…… de taxi kwam pas om 10 voor half 8 opdagen. Je zou denken ‘No spang’ (geen zorgen), maar ik blijf een Hollander en ik kom, zeker op een eerste dag, graag op tijd! Helaas niet gelukt. Ik kom daar, een beetje gestrest aan, helemaal niet nodig natuurlijk, ze hadden niet eens een uitleg nodig, haha.

Eenmaal daar, gesetteld in groep 1 had ik de tijd van me leven, wat een doetjes die kleuters. Echt veel verschil tussen de Nederlandse en de Surinaamse kleuters is er niet haha. Het blijven kleuters en zijn lekkere knuffelaars! Ik heb in de klas kunnen observeren naar positiviteit en kunnen helpen binnen de klas! Wat heerlijk! Wat mij direct opviel was dat ze hier veel lessen kregen aan de tafels en niet veel spelen/leren in de hoeken. Hier moest ik erg aan wennen. Maar als we het hebben over positiviteit dan waren ze erg sterk. Ze gaven aan hun leerlingen veel complimenten en waren erg vriendelijk naar de kinderen toe! Wat ontzettend leuk om te zien!

In de middag had ik een gesprek met de directrice. Zij vroeg naar mijn bevindingen. De coördinator van de kleuters zat er ook bij om eventueel aantekeningen te kunnen maken, voor als er verbeteringen kunnen zijn. Tijdens dit gesprek heb ik veel gesproken over de manier van lesgeven bij kleuters in Nederland. En dan vooral het aspect ‘spelend leren’ en het verwerken van de doelen in de hoeken. Dit vonden zij zeer interessant. Ik heb hen daarom direct geholpen met het opzetten van het spelen leren binnen hun school. Ik heb voor hen een plan geschreven, waarbij ik de hoeken heb uitgewerkt en welke doelen bij welk thema ze daarbij kunnen toepassen! Ik vond het erg leuk om een dag later te horen dat zij gelijk spullen hadden besteld om de hoeken aan te kleden en aan te passen aan het nieuwe thema! Mijn werk werd wederom, gelukkig, weer gewaardeerd! Dat geeft een onwijs goed gevoel, moet ik zeggen!

Woensdag ben ik in klas 1 (groep 3) wezen kijken. Wat ik hier erg leuk vond om te zien (met betrekking tot mijn onderzoek) was dat de leerlingen elkaar een applaus geven wanneer zij een antwoord hebben durven geven op een vraag. Goed of fout maakte niet uit, je hebt het geprobeerd en dat is heel dapper! Heel positief dus! Dit gaf voor mij direct een gevoel van een veilig klimaat binnen de klas! Heel erg leuk om te zien!

Donderdag ging ik naar klas 3 (groep 5) en vrijdag naar klas 5 (groep 7). Hier werd veel aan de leerlingen gevraagd en was er veel differentiatie te zien. Leerlingen mochten al doorwerken wanneer zij de lesstof begrepen en de leerlingen die de lesstof niet begrepen kregen extra aandacht! Super super! Wel werd er hier wat serieuzer gewerkt en werd er minder geapplaudisseerd. Toch heb ik veel de woorden ‘Super!’ of ‘Goedzo!’ gehoord. Wat bij mij ook direct een vorm van veiligheid gaf! Daarnaast heb ik bij alle bovenbouwklassen een enquête kunnen afnemen, op de vragen: ‘Voel jij je veilig op school?’ ‘Heb jij het naar je zin op school?’ ‘kan jij je concentreren op school?’ ‘ga jij graag naar school?’ werd veel het antwoord ‘ja’ gegeven. Zeer positief en goed dus! Verder gaven ze aan dat ze de juffen heel lief vinden op school.

Omdat de leerlingen van klas 3 donderdag gym zouden hebben, had de leerkracht voor in die tijd afgesproken met de directrice, om in gesprek te gaan. Het leuke was alleen, de gymles ging niet door, de gymdocent was er niet. Toch wilde de leerkracht wel in gesprek gaan met de directrice. Ik kreeg de eer om in deze tijd de kinderen een rekenles te geven! Wat luisterden ze goed, en wat was dit ontzettend gaaf!

Wat heb ik een topweek gehad! En wat heb ik een hoop goede dingen gezien!!

Komende dinsdag heb ik de eer om op een schooltje bij Zanderij te mogen kijken en waarschijnlijk mag ik hier mijn onderzoek verder voortzetten!! Daarnaast mag ik aan leerlingen met een taal of rekenachterstand helpen en begeleiden! Ik begreep dat hier veel kinderen zijn en dat er weinig hulp geboden kan worden! supergaaf dat ik hieraan mag bijdragen!!

De week erna ga ik op maandag, dinsdag, woensdag en donderdag naar de Cederboom, een Nederlandse basisschool hier in Paramaribo!

Ik ben benieuwd wat ik op deze scholen nog te zien krijg!

Terwijl ik een einde brei aan mijn verhaal, word ik gebeld door mijn huisgenootje uit het andere huis. Sinds vorige week zijn we de trotse ouders geworden van een vogeltweeling. Ja er zijn 2 eieren uitgekomen! Maar net kreeg ik het trieste bericht dat een van de tweeling uit het nest is gevallen. Wij hebben het beestje opgepakt met een theedoek en verzorgd. Nu geeft hi gelukkig weer reactie en hij doet zijn bek weer open. Nu wordt hij door mijn huisgenootje weer in het nest gezet in de hoop dat hij het overleefd! Zie de foto s van het beestje bij mijn foto’s. ‘

Nou dit waren mijn belevenissen van afgelopen week tot nu, bedankt voor het lezen!

Liefs!