Van Luiaard tot Vogelspin, van feesten tot varen

Fawakaaa

De afgelopen week heb ik gewoon geen tijd gehad om iets op mijn blog te schrijven. Ik heb dan ook veel meegemaakt in de afgelopen week!

Omdat het best veel is wat ik wil gaan vertellen, doe ik het deze keer in een soort dagboekvorm om het makkelijk te houden.

Vorige week zaterdag,14 oktober:

Vandaag was de opening van het Diwali feest, ook wel het lichtjesfeest. Een feest dat gehouden wordt door de hindoestanen.

“De overwinning van het goede over het kwade, overwinning van het licht over de duisternis, overwinning van de gelukzaligheid over de onwetendheid.”

Hier ben ik in de avond naartoe gegaan, om te kijken wat er allemaal te zien was. Op het onafhankelijkheidsplein was het onwijs druk! Er werden optredens opgevoerd in de vorm van dansen, toneelspelen en zingen. Daarnaast was er een groot vuur aanwezig, ‘de Dia’, het grootste vuuraltaar van de wereld. Dit vuur kon aanblijven, doordat mensen geklaarde boter erover zouden gieten. Ik had de eer om ook geklaarde boter over het vuur heen te gieten (en dat terwijl ik daar eigenlijk aanwezig was als toerist). Het duister werd hiermee uit mijn lichaam gehaald en het licht naar binnen gebracht.

Later in de week kwam ik erachter dat er een filmpje was gemaakt van deze avond, voor de mensen die er niet bij waren. Deze keek ik bij toeval en ik kwam erachter dat ik in dit filmpje te zien ben. Verder is het voor jullie ook leuk om te zien wat ik gezien heb deze avond, want dat is ook te zien in dit filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=T9L2Pbnoc98 (je ziet mij op 5:40 ongeveer)

De titel van dit filmpje is: Diwali 2017 dit jaar minder spectaculair ingeluid. Voor mij was het onwijs spectaculair en bijzonder om erbij te zijn!

Verder ben ik deze week op dinsdag 17 oktober, woensdag 18 oktober en vrijdag 20 oktober weer op stage geweest.

Hier heb ik weer een aantal lessen gegeven, geobserveerd en verschillende enquêtes afgenomen. Leerkrachten waren erg dankbaar dat ik op hun school wilde helpen met het verbeteren van hun onderwijs. Vrijdag was mijn laatste dag op deze school. Omdat het de dag ervoor de officiële feestdag Diwali was, kreeg ik vrijdag allemaal lekkers van de Hindoestaanse leerkrachten op school! Allemaal lekkers wat zij nog overhadden van het Diwali feest!

Volgende week ga ik naar een nieuwe school, deze keer een basisschool!

Vorige week woensdag, 18 oktober:

Vandaag was ik door een van de leerkrachten van de Simonsschool uitgenodigd om in de avond naar een Latin party te komen! Hier heb ik eerst veel gekeken naar hoe goed de mensen kunnen dansen hier in Suriname. Heel de avond konden mensen de salsa dansen, de merengue dansen en nog veel meer! Later op de avond werd ik 2 keer door een meneer uitgenodigd om de merengue te dansen, ik had het al eens eerder gedaan, maar deze avond heb ik nog meer kunnen oefenen! Wat was dit ontzettend leuk!

Afgelopen zaterdag, 21 oktober:

Vanavond kwam een van mijn dromen uit! Ik heb via, via, iemand gevonden die een luiaard heeft en die wel een avondje bij mij thuis wilde komen met deze luiaard. Tessa, Luna, Tirza en ik kregen de kans om Junior te ontmoeten. Een luiaard van 4 maanden oud! Wat een scheetje was dit en wat een verhaal zat er achter dit beestje!

Het baasje van Junior vond, hem in zijn achtertuin, hij zag hoe de moeder van Junior werd opgegeten door een wurgslang. Wat veschrikkelijk!

Wat een ervaring! Een avond om nooit te vergeten!

Gister, zondag 22 oktober:

Gister ging ik samen met Tessa en Luna een speedboattour doen! Heel de dag lekker varen over de Surinamerivier met 60 km per uur! Geweldig! Hier hebben we kunnen genieten van de prachtige natuur van Suriname. We wilden een heel mooie kreek invaren maar deze werd helaas versperd door een omgevallen boom, jammer!

Wel konden we kijken op de Jodensavanne, hier stond een ruïne van de oudste synagoge van het westelijk halfrond! Wat ontzettend mooi! Ook was het een plantage waar veel slaven hebben gewoond en gewerkt. Ik heb er een Jodenbegraafplaats gezien en jaaa een vogelspin!!! Ieeehh eng!!! Wat een griezeldier, gelukkig zat hij op het raam aan de binnenkant van een gebouw!

En jeetje wat heeft het hier onwijs hard geregend. Ik was door en door nat, wat een ervaring om door zo een harde regenbui te wandelen! Toen het weer droog was zijn we terug gaan varen naar het beginpunt. Daar kwamen we neven van de gids tegen en hebben we lekker wat uurtjes relax op bij een zandbank in het water gelegen! Een van deze neven komt uit Capelle aan den IJssel! Wat grappig! Toen het al donker was gingen we terug naar huis en hebben we onderweg nog genoten van bami en nasi (in onze bikini, omdat alles werkelijk alles doorweekt was!).

Nou aan dit megalange verhaal komt een eind!

Ik laat snel weer van mij horen!

Heel veel liefs uit Su

XX

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Henneke:
    23 oktober 2017
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
  2. Ineke:
    23 oktober 2017
    Wat beleef je daar veel, je komt nog hartstikke moe thuis.
    Tof dat dansen, die surninaamse mensen worden dansend geboren, zit in hun genen.
    Genieten!!! Ook als h regent.
  3. Wessel Klos:
    24 oktober 2017
    Beste Clarissa,

Je verhalen lees ik met plezier, wat maak je veel nieuwe dingen mee. Je stuurt ook prachtige foto’s.
    Ga zo door en geniet!

Groet,