Mijn eerste stageweekje!

14 oktober 2017

Hallo allemaal!

Ik ben mij ervan bewust dat ik al een tijdje niks van me heb laten horen. Ik heb de afgelopen week ook zo een drukke week gehad… Ik ben namelijk voor het eerst, op maandag, woensdag en donderdag, naar mijn stageschool geweest voor mijn onderzoek.

Dit was wel even wennen hoor. Ik moest om 7 uur aanwezig zijn op school. Dit betekend dat ik, wil ik rustig aan doen in de morgen en nog eventjes gezond ontbijten, om 6 uur mijn bed uit moest. Voor mij, is dat echt heel vroeg, vooral omdat ik hiervoor nog redelijk in de vakantiemodus zat….

Afgelopen maandag was ik dus om 7 uur op mijn stage. Wat was ik benieuwd naar de manieren van lesgeven op deze school. Elke ochtend begint de school om 5 voor half 8 met de vlaggenparade, hier wordt de Surinaamse vlag opgehangen en het volkslied er soms bij gezongen. Wat een gevoel van samenhorigheid gaf dit! Om half acht ging de bel, een soort koebel een de eerste les zou gaan beginnen. Ik moet in de ochtend heel vroeg op, maar de school is daarin tegen al om half 1 uit!

Ik had per les mijn observatieformulieren klaarliggen en hier ging ik vlot mee aan de slag tijdens de lessen. Ik merkte dat er per leerkracht verschil zit in de manieren van lesgeven (logisch natuurlijk ook). De ene leerkracht was echt heel streng en kwam heel negatief over, terwijl de andere leerkracht echt een band leek op te bouwen met de leerlingen.

Ik ben bij een wiskundeles geweest en die vrouw deed het lesgeven zo ontzettend leuk! De les ging over wiskundige lichamen. Zij heeft de leerlingen de volgende opdracht gegeven als huiswerk. Maak een kubus of een balk, die in je hand past. Hier zijn zulke leuke dingen uitgekomen!

Wat mij wel erg opviel, was dat de boeken die de leerlingen gebruiken zo ontzettend oud zijn! niet dat mijn ouders zo ontzettend oud zijn, maar het zou mij niks verbazen als mijn ouders ook les hebben gehad uit deze boeken… (sorry pap, sorry mam, xx)

Naast het vele observeren deze week heb ik zelf ook 3 keer een les gegeven aan de eerste klassers, een les over mijn onderzoek. Dit was echt fantastisch, de leerlingen luisterden ontzettend goed en deden goed mee! Wat een leuke ervaring was dit! Een leerling vond mij zo lief en leuk, dat ik een tekening van der heb gekregen! Superleuk!

Maandagmiddag kwam gelijk een leerkracht naar mij toe, met de vraag of ik iets wist, wat hij kon doen met leerlingen die erg onzeker zijn. Hiermee ben ik dinsdag direct mee aan de slag gegaan, om deze leerkracht te kunnen helpen. Woensdag heb ik hem een aantal oefeningen gegeven die hij kan uitvoeren met zijn leerlingen. Wat heb ik hem hier blij mee gemaakt! Verder waren er veel leerkrachten die vroegen hoe ik hun manier van lesgeven vond en of ik nog tips voor hen had. Ik vond het erg leuk om met deze leerkrachten te sparren over waar er eventuele verbeteringen kunnen zijn. Tegelijkertijd vond ik het ook best lastig, omdat ik het dubbel vond om als nog niet afgestudeerde tips te geven aan ervaren leerkrachten. Toch werden mijn tips en tops erg gewaardeerd!!

Afgelopen dinsdag was er geen school en dus geen stage, want toen was de dag van de Marrons! Een officiële feestdag die elk jaar, vanaf 1974, wordt gevierd. Zij herdenken en vieren dan de strijd die hun voorouders hebben gevoerd tegen onderdrukking en voor de vrijheid! In de palmentuin waren dan ook veel Marrons te vinden en werd veel gezongen, gepraat en gedanst met elkaar! Wat een mooi en gezellig feest was dit!!

Komende dinsdag en vrijdag ga ik ook nog langs op mijn stage om lessen te geven en te observeren.

Dit was het weer voor vandaag!

Een dikke kus en tot snel!

P.S. een aantal leuke uitspraken van de leerlingen:

Wooow juf, wat heeft u mooie ogen! Mag ik ze hebben?”

Leerling: “Juf, komt u uit Rotterdam of Amsterdam?”

Ik: “Rotterdam.”

Leerling: “Heel goed! Ik haat Ajax!”