De Jukebox en een bezoekje aan Fort Zeelandia.

25 september 2017 - Paramaribo, Suriname

Hallo allemaal!

Ik ben er al eventjes niet geweest, maar ondertussen heb ik wel weer wat dingen beleefd, dus wordt het wel weer tijd voor een verhaaltje.

Afgelopen vrijdag ben ik met Emma en haar vader, die ik ontmoet had bij de dolfijnentour, uit eten geweest bij de Koreaan. Wat een heerlijk restaurant was dit! Op het moment dat we in het restaurant aankwamen viel ons gelijk op dat er een jukebox stond, dit vond ik geweldig. De eigenaar van het restaurant had deze meegenomen vanuit Nederland, maar zij kreeg hem de trap niet op naar boven, naar hun huis. Vandaar dat deze werd geplaats in het restaurant, superleuk! Wat ik hier nog leuker aan vond was het bordje dat erop stond. Wanneer je geld gaf voor de jukebox, werd dat geld gedoneerd aan een kindertehuis voor kinderen met HIV. Ik raakte aan de praat met de eigenaar van het restaurant over deze donatie. Uiteindelijk trok ik mijn stoute schoenen aan, om te vragen of er een mogelijkheid was om dit tehuis te bezoeken. Die mevrouw werd zo enthousiast dat we nummers hebben uitgewisseld, zodat ze mij kan berichten wanneer ik met haar mee kan. Binnenkort mag ik dus mee naar een kindertehuis, om daar een dag te kunnen helpen en te spelen met die kinderen!!!

Wat een topavond was dit, heerlijk gegeten, leuke gesprekken gevoerd en naar top muziek geluisterd!

Gister ben ik wederom met Emma en haar vader op pad geweest. Deze keer naar Fort Zeelandia voor een rondleiding. Tijdens de 1 uur durende rondleiding werd er 400 jaar geschiedenis verteld over Fort Zeelandia. Nu zullen jullie wel begrijpen dat ik alleen de hoogtepunten heb onthouden, want 400 jaar is best een lange tijd.

Wat ik van te voren niet wist en waar ik best van ben geschrokken, is dat de decembermoorden hier hebben plaatsgevonden. Ik heb op de plek gestaan waar 15 man zijn geëxecuteerd, zonder rechtspraak. Dit vond ik best heftig om te zien. Daarnaast werd er verteld over de 2 grote branden die er zijn geweest in Paramaribo. De tweede brand werd veroorzaakt door 3 slaven die weg wilden lopen maar geen eten hadden, om niet op te vallen bij het stelen van het eten hebben zij een brand gesticht. Zij hebben 3 maanden opgesloten gezeten in het ‘Kakkerlakkengat’ een donkere ruimte in Fort Zeelandia. Later zijn zij veroordeeld tot de doodstraf en werden levend verbrand op de plek waar de brand is begonnen.

Naast de heftige verhalen heb ik ook een oude schoolbank gezien en een stuk gelezen over de leerplichtwet die werd ingesteld in Suriname, hier kan je iets over lezen bij de foto’s.

Na het museumbezoek zijn we nog wat gaan eten bij ’t Vat, een restaurantje. Hier had ik een heerlijk broodje met kipshoarma op!

Dit was het weer even voor nu!

Dikke kus en liefs!

1. John Kampman:
    Hoi Clarissa,
    Emma d't vader hier :) leuk je te ontmoeten in Suriname en bedankt voor de gezelligheid. Voor jou nog een mooie tijd in dit bijzondere land toegewenst en veel success met je onderzoek!
    John
  2. Henneke:
    25 september 2017
    Yummie.....eten bij de Koreaan!
  3. Rianne:
    25 september 2017
    Superleuke en ook bijzondere belevenissen! Kus